Бахшҳо

Исломшиносони назди Президент: Ислом ягон шакли стандартии либосро таъин накардааст

Нусратулло Зокиров, сардори шӯъбаи пажуҳиши ҳуқуқи исломии Маркази исломшиносӣ дар назди Президенти Тоҷикистон ва Шарофиддин Фозилов, мутахассиси пешбари шӯъбаи пажуҳиши маъхазҳои исломии ин марказ бо нашри як матлаб гуфтаанд, шариати исломӣ ягон шакли муайяни либоси диниро барои ҳамаи мусалмонҳо таъин накардааст. Онҳо иддао доранд, либоси сиёҳ ва сатри арабӣ, ки мероси анъанаҳои замони ҷоҳилияти араб буд ба шароити ҷуғрофии Арабистон мувофиқ аст, аммо дар Тоҷикистон шароит дигар асту либоси миллии мо низ ҳеч мухолифате бо шариати Ислом надорад. “Озодагон” матлаби Зокиров ва Фозиловро бетағйир пешкаши хонандагон мекунад:

Раванди ҷаҳонишавӣ мушкилотеро дар назди ҷомеаҳо ба миён мегузорад, ки муносибати афроди ҷомеаро ба ҷаҳон ва олами атроф норавшан месозад ва коркарди низоми дурусти муносибатҳо амри воқеӣ мегардад. Махсусан ҳамзистии пайравони дину мазҳабҳои мухталиф фарҳанги таҳаммулпазириро талаб менамояд. Бино ба далелҳои оморӣ имрўз дар кураи замин 7 миллиард одамон зиндагӣ мекунанд, ки 19 дар сади онҳоро мусулмонон ташкил медиҳанд.

Албатта, яке аз аломатҳои зоҳирие, ки мусулмононро аз пайравони дигар дину оинҳо фарқ мекунад, ин сарулибос мебошад. Шариати исломӣ бевосита ягон шакли муайян ва стандартии либоси диниро барои ҳамаи мусулмонон таъйин накардааст, балки кўшиши пўшиши нуқтаҳои муайяни баданро, ки бештар ҷанбаҳои ахлоқӣ-иффатӣ дорад, баён намудааст. Мусулмонони кишварҳои мухталиф либоси шаръиро мувофиқи минтақаи ҷуғрофӣ ва мутобиқи фарҳангҳояшон интихоб ва татбиқ намудаанд.

Агар дар ислом барои мардон бадани худро аз зонувон боло то ноф пўшида нигоҳ доштан муайян гардида бошад, вале бояд иқрор шуд, ки тоҷикон ҳанўз қабл аз ислом либосҳои остинкўтоҳро намепўшиданд ва либосҳои миллии онҳо бадани онҳоро пурра мепўшонид. Ва тоҷикон мувофиқи шароити ҷуғрофӣ ва ҳаёти шаҳрнишинию кишоварзии худ либосҳои мувофиқи миллӣ доштанд, ки чеҳраи миллии онҳоро ифода мекард. Агар дар шароити гармои нимҷазираи Арабистон пайғамбар пўшидани либосҳои абрешимиро барои арабҳо манъ карда буд, ин маънои манъ будани он барои тамоми мусулмононро надошт, зеро дар ислом сухан на дар бораи сатри арабӣ, балки дар бораи пўшидани аврати бадан меравад. Дар минтақаҳои кўҳистону хунук мардум аз абрешим намудҳои гуногуни либоси миллиро тайёр ва истифода мебурданд. Дар ислом, аз ҷумла дар ояти 31 сураи «ан-Нур» сухан дар бораи сатри аврат рафтааст, на дар бораи пўшидани либоси сиёҳ ва сатри арабӣ, ки мероси анъанаҳои замони ҷоҳилияти араб буд ва он дар шароит ва муҳити ҷуғрофии араб барои аз чангу ғубор ва қуми биёбон ҳифз кардан бисёр қулай буд. Баъди густариши ислом ҳам муҳити ҷуғрофии араб тағйир наёфтааст ва ҳамон сатр дар шаклу муҳтавои нав ҳамчун воситаи ҳифз аз ҷангу қуми араб то имрўз боқӣ мондааст ва аслан зодаи ҳаёти воқеии табиӣ-иҷтимоии араб буд.

Вале як чизро мебоист ба назар гирифт, ки сарулибос низ дар асоси шариати исломӣ вобаста ба маҳалҳо ва минтақаҳои истиқомати мусулмонон аз ҳам фарқ мекард. Лекин ҳамаи талаботи динӣ ба либос риоя мегардид. Махсусан дар минтақаҳои гуногуни Тоҷикистон ин намуд либосро ба таври ба худ хос занону модарон ба бар мекарданд, ки гўиё фарҳанги ғании тоҷикон бо омезиши табиати муҳит буд. Масалан, либосҳое, ки дар минтақаҳои Зарафшону Бадахшон, Хатлон, Рашту Ҳисор мепўшиданд, дар маҷмўъ як чиз буд ва як қисмати бузурги фарҳанги миллии мо низ ба шумор мерафт, ки ба ислом ҳеҷ ихтилоф надорад, зеро либоси миллии мо вазифаи сатри исломиро адо мекард ва мо ҳеҷ вақт сатри арабиро, ки ба шароити ҷуғрофии мо мувофиқ набуд, қабул накардаем. Ягон ниҳоди давлатии Ҷумҳурии Тоҷикистон имрўз дар масъалаи сатри исломӣ ҳеҷ дахолате накардааст, балки ҳукумат зидди тақлидкорона ҳамчун сатр истифода бурдани либосҳои бегона аст, ки ба анъанаҳои фарҳанги исломию миллии мо мувофиқ нестанд.

Албатта, бо раванди ҷаҳонишавӣ таъсири либосҳои кишварҳои дигари исломӣ ба либосҳои миллии мо низ расида истодааст. Ва дар навбати худ мо дар як қатор кишварҳое, ки ислом дар ҳаёти сиёсӣ ва иҷтимоии онҳо нақши муҳим мебозад, мушоҳида менамоем ки шаҳрвандонашон на танҳо либосҳои ба ном дизайни исломӣ, балки либосҳои ғайрисуннатии аврупоӣ низ мепўшанд.

Чуноне зикр гардид, дар зери истилоҳи «ҳиҷоб» ҳамаи намуди сарулибосе, ки бадани занонро мепўшонад (тамоми бадан, ба ғайр аз рўй ва кафи дастон) фаҳмида мешавад, новобаста аз он ки ин либос чӣ рангу намуд дорад. Яъне, дар сарчашмаҳои исломӣ ба таври ошкоро омадааст, ки сарулибоси зани мусулмон кадом ҷойҳои баданро бояд бипўшонад, вале наомадааст, ки ранги ин либос бояд сиёҳ бошад. Дар сураи Аъроф, ояти 26 омадааст: «Эй фарзандони Одам, Ба таҳқиқ барои шумо либосе қарор додем, ки аврати шуморо бипўшонад ва ба шумо зинат бахшад». Пас, агар нақши либос, аз як тараф, пўшидани аврат бошад, аз тарафи дигар, ба инсон зинат бахшидан аст. Барои он, ки либос барои инсон зинат бахшад, хуб аст, ки онро аз рангҳои гуногуне, ки хусусияти ҷалбкунандагӣ ва ё нафратоварӣ надошта бошанд, тайёр кунем, то ҳам барои хеш ва ҳам барои дарвеш пурманфиат бошад. Дар тақвияти ин гуфтаҳо дар поёнтари сураи Аъроф, ояти 32 боз чунин омадааст: «Бигў: кӣ зинати Худоро, ки барои бандагони Худ пайдо кардааст, ҳаром гардонидааст?» Аз рангҳои писандида дар ислом, ки онҳо ба Пайғамбар (с) низ хушоянд буданд, рангҳои сафед ва сабз мебошанд. Чунончи аз Ибни Аббос ривоят шудааст, пайғамбар гуфтааст: «Либосҳои сафеди худро бипўшед, барои он ки онҳо аз ҷумлаи беҳтарин либосҳои шумо ба шумор мераванд ва инчунин мурдаҳои худро низ бо он (либоси сафед) кафан кунед». (Ривояти Абўдовуд ва Тирмизӣ). «Бигў: кӣ зинати Худоро, ки барои бандагони Худ пайдо кардааст, ҳаром гардонидааст?» (7:32)

Дар ҷамъбасти суханони баёншуда чунин хулоса кардан мумкин аст: сарулибос набояд ҳатман сиёҳ бошад; он бояд хеле хоксорона ва боиффат бошад, то мояи кибру худнамоӣ нагардад; либоси бонувони тоҷик бояд аз мардон фарқ дошта бошад, зеро симои зан дар фарҳанги миллии мо ҳамчун рамзи поктинатӣ, зебоӣ ва покдоманӣ аст; бо назардошти шароити имрўза ва зарурати ҳифзи анъанаҳои суннатию динӣ бояд аз ҷониби тарроҳон либосҳои нави шинаму зебо барои бонувон дар шаклу намудҳои гуногун пешниҳод шаванд.
Мӯҳр
islam
Сиехпуши дар МО буд,хаст,мемонад этнографхои мухтарам.

Хонанда
О ин навишта пур аз зидду нақз аст ку!!

Рухони
Ин гуфтахои шумо аз ислом нест танхо фикру акидаи шумост!

Бехтар мебошад рафикон ки хар кас дар ин бора гап назанад.ю Масалан дар Точикистон олими аз хама машхур оиди либосхои милли в атаърихи он дар Осиёи Маркази профессор Гузел Майтдинова хастанд. Он кас дар ин бора рисолахои илми навишта тамоми намудхои либос ва этнографияи онро дар таърихи мо омухта чамъ карда чоп карданд. Ана он кас мутахассиси либоси милли.

шахсоне, ки аз чон ва мансаби худ метарсанду конуни Аллохро тагир медиханд, аз яхуду насрони чи фарк доранд?!
Онхо аз азоби Аллох парвое надоранд ва ба исломшиносу диншинос хам заррае алокаманд нестанд.

Obodbdem
juz afsona va savsata digar helchiz. Kori shumo fakat sharmanda kardani milat
Ozodagon tu ham chanruz boz chop namekuni am

abdulloh
Ман аз ин дарборихо мехохом ки як намуди либоси миллие ки мувафики шариат аст ва шартхои хичоб риоя мешавад нишон диханд охи инкадар либоси миллии мо бо ислом зид не мегуянд !!!акаллан як намунаашро нишон диханд!!!

Ранг хоссаи ягон миллат набуду нест
Мардум сафед мепушанд сиёх мепушанд
Ихтиёр ба худди онхост инкадар даъвои
Либоси милли мекунед лутф карда челаку
Чома пушед якбор баъд мардумро насихат
Кунед..баъзехо даъво мекунанд ранги сиёх
Ранги аъзо дорист пас чаро кастюму бурюки
Сиёх мепушанд забонро ба дил як кардан даркор... баъд......

Олим
Курьону сунната ба манфиат ва аз нигохи худ тафсир накунед. У хадиси аз ибни Аббос оварден вай таалук ба мардон аст на ба занон. Ба занхо рангхо чалбкунанда баракс мань шуда аст аз кабили сурх. Баьдан мо аз таьрих медонем ки занхои осиеи миена то инкилоби октябр ва омадани шура а ихо фаранчи мепушиданд ва ранги он сиех буд.

Медони ки Аллох хамаи рангхоро ичозат додааст барои пушидан чи манэ мекуни ранги сиёхро баръакс ранги сиёх пушиданаш бисёр савоб аст.
Шумо бар зидди ранг не балки бар зидди Аллох ва конуни У баромадаед аз мардуми точик ва мардуми мусалмони тамоми чахон шарм донистед хозир бошад намедонед чи намуд худатонро сафед кунед.

Бохир
Мухтарам нусратулло Зокиров дар бораи либос ва рангхои он хуб гуфтед ва кобили кабул аст дар бораи чахоншави бошад аз бай

сино
Шумо ку ҳукуматдорон мегӯед мо давлати демократи озодем пас демократ бошед чи фарқ дорад ба шумо сиёҳ мепушад сабз мепушад бо риш аст бериш аст.Муаян кунед шумо ки ҳастед гоҳ олими дин мегиред худро гоҳ демократ гоҳ таърихчи гоҳ моделёр ки ҳастед шумо ????

Абдуллох
Чанобу Нусратулло Зокиров Ислом, ки ягон стандарти либоспуширо муайяк накарда бошад, пас чаро Шумо муайян карда истодаед?

"Ягон ниҳоди давлатии Ҷумҳурии Тоҷикистон имрўз дар масъалаи
сатри исломӣ ҳеҷ дахолате накардааст, балки ҳукумат зидди
тақлидкорона ҳамчун сатр истифода бурдани либосҳои бегона
аст, ки ба анъанаҳои фарҳанги исломию миллии мо мувофиқ
нестанд." ин дуруги махзро мо чигуна фахмем... ачиб замона шудааст...

Ачибии кор дар он аст ки агар занон дар Точикистон САТРИ САФЕД хам пушанд бояд манъ шаванд... масъала масъалаи САТРИ СИЁХ нест...

дарвеш
Бисёр хуб !! дар бораи либосхои гарб чаро ягон сухан нест??

Эзоҳ илова кунед
Номи шумо:
Почтаи электронии шумо:
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
ХАБАРҲОИ ОХИРИН
Баҳси пурзӯр кардани ҳифзи сарҳади Тоҷикистону Афғонистон дар дидори Э.Раҳмон ва ҳайати парлумони Аврупо10:09Оғози фурӯши смартфонҳои iPhone 8 ва iPhone 8 Plus!09:49БО ЗАБОНИ ШЕЪР: Ман зи андешаи турконаи як ҳамватанам метарсам...15:34Чаро ҳукумат ҳамеша ба ТАЛКО имтиёз медиҳад?14:16“Шантаж”-и ҳамсар: Аз ҳаққи модарӣ даст накашӣ расвоят мекунам10:27Баҳси буҷа: Аз қарзи маош то қарзи хориҷӣ11:57Сарвазири Тоҷикистон бо Президенти Узбакистон мулоқот мекунад11:05Ҳимояти СММ аз cарбози тоҷики пайрави “Шоҳидони Яҳво”, ки либоси низомиро рад кард10:38АКС+ВИДЕО. Нахустин анҷумани маъюбони Тоҷикистон дар Душанбе11:51Маҷлис: Аз тағйироти кадрӣ то ваъдаи 80 мансабдор барои пулдиҳӣ аз кисаи худ15:46100 метр дуртар: Тамокукашӣ маҳдудтар шуд13:21Аз парвандаи Маҳмудов то муроҷиати ҷабрдидагони "7 бурҷ": Роҳкиро надорем (ВИДЕО)11:18Пешниҳоди журналисти тоҷик ба раҳбарони кишварҳои ҷаҳон: 2018-ро соли беяроқӣ эълон кунем!09:33Агентии зидди коррупсия гуфт, “Умед-88” ва Вазорати молия аз “Роғун” қарз гирифтаанд08:01Таърихи имрӯз: Мавлуд, ҷашн, санаҳои таърихӣ, дамои ҳаво, бозори арз07:44
ТАҚВИМ
«    Апрел 2024    »
ДушСешЧорПанҶумШанЯкш
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
БОЙГОНӢ
Ноябр 2017 (5)
Октябр 2017 (192)
Сентябр 2017 (257)
Август 2017 (314)
Июл 2017 (301)
Июн 2017 (269)