Ватандӯст (патриот) кист: Ман, ту, мо ё Шумо?
Сайф САФАР
Чанд рӯз пеш, дақиқтараш баъд аз нашри як матлаб, аз сӯи дӯсте барои меҳандӯст (патриот) набудан муттаҳам шуда. Ӯ бо ҳамон таърифи классик аз меҳандӯстӣ ба “тарбия”-и ин фақир пардохт.
Мегӯяд, Ватанро бо ҳама каму костияш бояд дӯст дошту набояд зиёд гила кард. Чун медонам, ки теъдоди дӯстоне инчунинӣ кам нест, тасмим бар ин шуд, ки посухи он иттиҳомро бояд дар маърази ом(м) дод, то ба гӯши ҳамагон ба якбор бирасад.
Самуел Ҷонсон, шоир ва нависандаи англис, дар робита ба меҳандӯстӣ мегӯяд, “меҳандӯстӣ паноҳгоҳи охирини разилон (хабисон) аст”. Ҷонсон ин каломи машҳурашро замоне гуфта буд, ки дар саҳнаи сиёсии Англия ду ҳизби ба ҳам мухолиф “Тори” ва “Виг” арзи вуҷуд доштанд ва дағдағаҳои сиёсии муаллиф наздик ба ҳизби ҳоким буданд. Дар ниҳоят, сиёсати ҳизби ҳоким, ки Ҷонсон ҷонибдори он буд, Англияро дучори як фоҷиаи сиёсӣ кард, ки дар натиҷа англисҳо дар ҷанг бо озодихоҳони Амрико (1775-1783) мағлуб мешаванд.
Баъдтар, Ҷеймс Босвел, муаллифи китоби “Зиндагии Самуел Ҷонсон” навишт, манзури Ҷонсон онҳое будаанд, ки танҳо шиор мезаданд ва меҳандӯстии дурӯғин доштаанд. Ин гуфтаи Ҷонсон то имрӯз, бахусус дар мавриди ҷомеаи мо ва воқеиятҳои имрӯзинамон, сидқ мекунад.
Аз нигоҳи ман меҳандӯстӣ рустанӣ нест, ки дар ҳар ҷойу беҷо сабзаду нумӯъ кунад. Дастгоҳи идеологияи давлат бо фишангҳои худ онро дар замири ҳар шаҳрванд мепарварад. Агар Шӯравии собиқ дар баробари шеъри кудаконаи “Ватанам СССР, Гулшанам СССР” ба амалӣ шудани он намекӯшид, патриот шудани фарзанди он замон ҳам баид буд. Ёдам нарафтааст, ҳамдеҳаам ҳангоми баргаштанаш аз хизмати ҳарбӣ ва раҳгум заданаш дар истгоҳи роҳи оҳан қисса мекард. Бар бунёди гуфтаҳояш, дар айни ҳамон парешонҳолӣ, ки пулисро дидаасту кумаки зиёде аз ӯ пурсидааст, мегӯяд: “Ангор, падарамро дида бошам ва воқеан фахр кардам, ки шаҳрванди чунин як кишваре ҳастам”. Ҷавҳари мисолҳои боло ин аст, ки то шиорҳои меҳандӯстона амалӣ нашаванд, интизор шудани як патриоти ростин кори саҳле нест.
Дар Амрико, ки мардумаш бо амрикоӣ будани худ ифтихор мекунанд, масъалаи меҳандустӣ пас аз ҳаводиси 11 сентябри 2001, ба як баҳси ҷиддӣ мубаддал шудааст. Яъне, бештари амрикоиҳо ин қазияро кори худи Амрико медонанд ва ин меҳандӯстӣ ва ҷонибдории онҳо аз сиёсати давлатмардони ин сарзаминро хадшадор кардааст. Дар ин робита як блогнавис навиштааст: “Моҳияти меҳандӯстӣ пас аз ҳамла ба осмонхарошҳои Амрико ба яке аз баҳсҳои хеле ҷиддӣ табдил шудааст. Меҳандӯст будан, яъне чӣ? Ин танҳо алвонҷ додани парчами Амрико аст? Оё меҳандӯстӣ танҳо бо хондани суруди “God Bless America” (Худо, Амрикоро нигаҳ дор) хулоса мешавад? Фақат ибрози ҳимоят аз ҷанги мо алайҳи терроризм аст?”
Ин блогнавис дар идома менигорад: “Агар меҳандустӣ фаротар аз посухи ин пурсишҳо нест, он воқеан, чизи арзишманде набудааст. Ман қатъан бар ин нестам, ки алвонҷ додани парчам ва хондани суруд иштибоҳ ва аҳмақона аст. Ба ҳеч ваҷҳ. Вале онҳо шириниҳои рӯйи кӯлчақандро мемонанд, ки зоҳири онро зебо ҷилва медиҳанд. Меҳандӯстии воқеӣ фаротар аз ин чизҳост. Ин як чизи чандсатҳӣ аст на сирфан як тоблуи аз рангҳои сурху сафеду сабз, ки дар раҳпаймоӣ ба даст бигирӣ”.
Аммо, дар сурати хулоса кардани меҳандӯстӣ бо чизҳои зоҳирӣ ба ҷуз аз ҷой додани Шумо дар паноҳгоҳи Самуел Ҷонсон, чораи дигаре надорем.
Мӯҳр
ТАҚВИМ
« Апрел 2024 » |
---|
Душ | Сеш | Чор | Пан | Ҷум | Шан | Якш |
---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | |